Dane osobowe

FACEBOOK

balewy

baprawy

Linie tramwajowe dzienne:

1 2 5 8 53 🎅

Linie autobusowe dzienne:

0C33C61

10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
30 31 32 33 34 35 36 37   39
40 41 42 44 45 46 0 C IK EA
53

Linie nocne: autobusowe i tramwajowe

01 02 03 05 1N 3N    

Hybrydy nowej generacji
wtorek, 27 listopada 2018 r.

Nowoczesne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym, ekologiczne – do Torunia docierają kolejne nowe autobusy...

Hybrydy nowej generacji

Nowoczesne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym, ekologiczne – do Torunia docierają kolejne nowe autobusy. Zasilane olejem napędowym solarisy już wożą pasażerów. Hybrydowe MAN-y wyjadą na trasy niebawem.


Przypomnijmy, że w tym roku miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji kupiło aż 35 nowych autobusów: 21 zasilanych olejem napędowym solarisów i 14 supernowoczesnych MAN-ów o napędzie hybrydowym. W historii toruńskiego MZK to największy autobusowy zakup w jednym roku. Solarisy kosztowały ponad 25, 5 mln zł brutto. Koszt jednego pojazdu to ok. 1,2 mln zł brutto. Z kolei umowa z MAN-em opiewała na 24,8 mln zł brutto, czyli koszt jednego to niemal 1,8 mln zł.



- Te autobusy to zupełnie nowa jakość komunikacji miejskiej. Są to pojazdy nowoczesne, wszechstronnie wyposażone we wszystko, co potrzebne do wygodnego podróżowania – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.– Jestem przekonany, że torunianie będą zadowoleni z tych autobusów.

Do 27 listopada do Torunia dotarło dziewięć solarisów, siedem MAN-ów i pojazd pogotowia technicznego.

- Nowe wozy obydwu marek są niskopodłogowe, klasy MAXI, 12-metrowe, z silnikami spełniającymi wymagania normy minimum EURO 6. Są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, wyposażone m.in. w automaty do sprzedaży biletów, monitoring, gniazda USB, WiFi, system informacji pasażerskiej, w tym system zapowiedzi głosowych, który ułatwia podróżowanie np. osobom niewidomym – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - Mają sporo nowinek technologicznych, np. sterowane elektrycznie lusterka wewnętrzne czy czujniki nad drzwiami. Dzięki temu, gdy nikt nie wsiada lub nie wysiada, drzwi zamykają się automatycznie, zaś pozostają otwarte, jeśli czujnik wykryje jakikolwiek ruch.

Nowe MAN-y to pierwsze hybrydy typu szeregowego we flocie toruńskiego MZK. Nie są wyposażone w skrzynie biegów. Za napęd do kół odpowiada bezpośrednio silnik elektryczny. Pojazd ma też silnik spalinowy, ale służy on jedynie do wytworzenia energii elektrycznej, która jest magazynowana w superkondensatorach umieszczonych na dachu pojazdu. Z tych superkondensatorów energia jest przekazywana do silnika elektrycznego, który realizuje napęd.

Hybrydy mają system rekuperacji, czyli wykorzystania energii odzyskiwanej podczas hamowania. Są wyposażone w system „Start&stop”, dzięki czemu bezgłośnie przyjeżdżają do przystanków i równie bezgłośnie odjeżdżają. Mają 29 miejsc siedzących i 50 stojących.

To nie koniec autobusowych zakupów w Toruniu. W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” kupionych zostanie 6 szt. autobusów elektrycznych, a na kolejnych 10 będziemy się starali pozyskać dofinansowanie w konkursie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ponadto kolejne autobusy elektryczne miasto chce kupić w ramach porozumienia o współpracy w zakresie elektromobilności zawartego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Autobusy MZK w Toruniu obsługują 38 linii dziennych i trzy linie nocne. Długość linii autobusowych to ok. 500 kilometrów. Codziennie na ulice wyjeżdża ponad 120 wozów. Rocznie pokonują one ponad 10 milionów kilometrów. Obecnie spółka posiada 163 autobusy (z nowymi łącznie): 48 jelczy, 5 ursusów, 38 MAN-ów (plus siedem nowych) i 63 solarisy zarejestrowane (plus dwa niezarejestrowane). Nowe pojazdy zastąpią te najbardziej wysłużone. Część solarisów już wozi pasażerów. Pozostałe oraz MAN-y muszą przejść odbiory techniczne, zostać zarejestrowane i ubezpieczone. Gdy tylko to nastąpi, wyjadą na trasy. Nie będą przypisane do konkretnych linii, by obsługiwać pasażerów na różnych trasach. Hybrydy będą kursowały na tych liniach, na których najlepiej będzie można wykorzystać np. system rekuperacji.

Dane teleadresowe

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

ul. Sienkiewicza 24/26
87-100 Toruń
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sąd Rejonowy w Toruniu VII Wydział Gospodarczy KRS 0000406721 kapitał zakładowy 54.753.000,00 zł opłacony w całości Regon: 341227892

NIP: 8790177233

Zamawianie usług

Dział Sprzedaży

ul. Legionów 220,
87-100 Toruń,
56 612-18-05
783 898 988
690 486 721

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rzecznik prasowy

ul. Sienkiewicza 24/26,

87-100 Toruń,
tel. 56 612-18-15

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacja o rzeczach pozostawionych w środkach

transportu MZK  w Toruniu

tel. 56 612-18-41

Informacja o cenach biletów

uprawnieniach do przejazdów

Kasy biletowe

ul. Sienkiewicza 24/26

tel. 56 612-18-41